30 januari 2011

Produktiv helg!

Nu är vi hemma i Stockholm igen efter en helg på landet!
Det har varit en härlig helg med lite vår i luften.
Igår hade vi min syster, pappa och farfar ute i torpet, så då blev det en hel del gjort!
Vi kan äntligen säga att vi är helt klara med urgrävningen av grunden. Mycket slit blev det med att ta sig igenom tjälen som var i backen, men med lite envishet och ca 6 timmars grävande så är det klart!!

Vi har också planerat en del i helgen. Vi har kommit fram till att vi ska provmåla en av väggarna innan vi bestämmer oss för om vi ska ha timmret kvar och måla det vitt eller om vi ska sätta upp panel på väggarna.
Just nu lutar det åt att låta timmret vara synligt, men vi får se längre fram.
Vi har dessutom i samråd med min syster och pappa kommit fram till hur vi bäst ska ta tillvara på det fina taket i storstugan. Så vi ska nu borsta bort den gamla färgen och sedan slipa lite lätt för at sen måla om igen.

De har även hunnits med en del trädgårdsplanering! Det är nästan ännu roligare om jag får säga det själv. Jag älskar verkligen att planera trädgården.
Så idag kunde jag inte hindra mig längre. Jag shoppade fröer som jag smått ska börja förodla om någon vecka eller två! Äntligen!
Kan tipsa om att ÖoB (Överskottsbolaget) har väldigt billiga fröer från Bröderna Nelson. Det skiljer upp till halva priset om man jämför med de stora trädgårdsbutikerna.

3 kommentarer:

  1. Hej och välkomna till Tegnebol/Björkvik!

    Jag är er närmaste torpgranne, på torpet Kullen.
    Vår torpdröm förverkligade vi 1996! Så man kan säga att vi huserat där ett tag ...

    Kul att få veta vilka som tog över Bergalund!
    Lycka till med den fortsatta renoveringen. Vi ses (förstås) i sommar!

    Varma hälsningar
    Anna

    SvaraRadera
  2. Ni var verkligen rätt personer att ta över Bergalund. Själva platsen är fantastisk och huset kommer att vara lika fantastiskt (under lång tid framöver). Det förtjänar det.

    Skulle dock inte kalla det för en dröm, snarare en verklighet.

    SvaraRadera